Publications Robert Vogler

Papers in Journals:

VOGLER, R., JEKEL, T. & KILLINGSEDER, E. (2018): Using the geographies of learning. An exploratory categorization for spatially enabled learning. In: GI_Forum 2018 - Journal for Geographic Information Science, 2018(2), pp. 181-192. (doi: 10.1553/giscience2018_02_s181)
(http://www.austriaca.at/rootcollection?arp=0x003a2018)

KOLLER, A., JEKEL, T. & VOGLER, R. (2018): RECC Geographie und Wirtschaftskunde – Geomedien. In: GW Unterricht 151 (2), pp. 66-68. (doi:10.1553/gw-unterricht151s66) http://www.gw-unterricht.at/index.php/onlineausgaben/64-151-2019.html

VOCKNER, B., VOGLER, R., ATZL, C. & MITTLBÖCK, M. (2018): THE4BEES – Energieverständnis durch smarte Gebäude. In: AGIT ‒ Journal für Angewandte Geoinformatik, 4-2018; pp. 348-353. (doi:10.14627/537647044)

VOGLER, R., HENNIG, S., & FERBER, N. (2017): Redressing the exclusiveness. Challenges which prevent new users from contributing to OSM. In: GI_Forum ‒ Journal for Geographic Information Science, 2017(1), pp. 294-299. (doi:10.1553/giscience2017_01_s294) http://hw.oeaw.ac.at/?arp=0x00369da8

JEKEL, T., LEHNER, M., & VOGLER, R. (2017): „... das sind doch nur Lausbubenstreiche!“ Geographiedidaktische Zugänge zum Umgang mit rechtsextremen Symbolen im öffentlichen Raum. In: GW Unterricht 146 (2),pp. 5-18. (doi:10.1553/gw-unterricht146s5) http://www.gw-unterricht.at/index.php/onlineausgaben/19-2017/57-145-2018.html

LEHNER, M., VOGLER, R., & JEKEL, T. (2017). Flying Kites, Nazi Ideology and Collaborative Mapping. Coping with rightwing-extremism in secondary education. In: GI_Forum ‒ Journal for Geographic Information Science, 2017(2), pp. 23-35. (doi:10.1553/giscience2017_02_s23) http://hw.oeaw.ac.at/?arp=0x00373573

JEKEL, T., LEHNER, M., & VOGLER, R. (2017): Mapping the Far Right: Geomedia in an Educational Response to Right-Wing Extremism. In: ISPRS International Journal of Geo-Information, 6(10), 294. (doi:10.3390/ijgi6100294) http://www.mdpi.com/2220-9964/6/10/294

HENNIG, S., VOGLER, R. & WASSERBURGER, W. W. (2016): Usability and Accessibility of Web Maps: Considering New User Groups and their Requirements. International Journal Of Geoinformatics, 12(4), 17-23.

HENNIG, S. & VOGLER, R. (2016): User-centred map applications through participatory design: Experiences gained during the “YouthMap 5020” project. In: The Cartographic Journal 53(3), pp. 213-229. http://dx.doi.org/10.1080/00087041.2016.1148217 

VOGLER, R., HENNIG, S. & LINDNER-FALLY, M. (2015): Shrinking technical Challenges – Zur strukturierten Erstellung digitaler Karten im Unterricht. In: GW-Unterricht 137(1), pp. 49-60. http://gw-unterricht.at/component/phocadownload/category/31-gwu137?download=239:gwu-137-vogler-henning-lindner-fally

HENNIG, S. & VOGLER, R. (2014): YouthMap 5020! What should youth-centred web maps look like? VOGLER, R.; CAR, A., STROBL, J. & GRIESEBNER, G. (eds.) (2014): GI_Forum 2014. Geospatial Innovation for Society. Wien/Berlin/Offenbach, pp. 285-294. (doi:10.1553/giscience2014s285) http://hw.oeaw.ac.at/0xc1aa500d%200x0030d5e7.pdf

HENNIG, S.; VOGLER, R. & GRYL, I. (2013): Spatial Education for Different User Groups as a Prerequisite for Creating a Spatially Enabled Society and Leveraging SDI. In: International Journal of Spatial Data Infrastructre Research (IJSDIR), Vol. VIII (2013), pp. 98-127. http://ijsdir.jrc.ec.europa.eu/index.php/ijsdir/article/view/336/352

VOGLER, R. & HENNIG, S. (2013): Providing geomedia skills beyond (post)secondary education. In: JEKEL, T. CAR, A., STROBL, J. & GRIESEBNER, G. (eds.): GI_Forum 2013. Creating the GISociety. Berlin/Wien, pp. 317-327. (doi:10.1553/giscience2013s317) http://hw.oeaw.ac.at/0xc1aa500d_0x002e6e6e.pdf

HENNIG, S., VOGLER, R. & MÖLLER, M. (2013): Moderne Informations- und Kommunikationstechnologie in Großschutzgebieten. Nutzung und Bedeutung in der DACH-Region. In: Natur und Landschaftsplanung, 45(7), pp. 213-219.

TRAUN, C., JEKEL, T., LOIDL, M., VOGLER, R., FERBER, N. & GRYL,I (2013): Neue Forschungsansätze der Kartographie und ihr Potential für den Unterricht. In: GW-Unterricht, 129(1), pp. 5-17. http://gw-unterricht.at/onlineausgaben/category/21-gwu-129?download=151:gwu129-traun-et-al

THIELMANN, T., VELDEN, L. VAN DER; FISCHER, F. & VOGLER, R. (2012): Dwelling in the web. Towards a googlization of space. In: HIIG Discussion Paper Series No. 2012-03. Berlin, 91 pages; Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=2151949

HENNIG, S. & VOGLER, R. (2011): WebMapping: Der Einsatz von digitalen, interaktiven Karten in Schule und Bildung. In: GW-Unterricht, 123(3), pp. 86-99. http://gw-unterricht.at/onlineausgaben/category/9-gwu-123?download=99:gwu123-hennig-vogler

HENNIG, S., VOGLER, R. & JEKEL, T. (2011): Web-2.0 Anwendungen zur partizipativen Planung und Sozialen Geokommunikation. In: GIS.Science. Die Zeitschrift für Geoinformatik. 3/2011, pp. 65-74.

AHAMER, G., JEKEL, T., VOGLER, R. (2010): Participate when Mapping Realities. In: Journal of Cases on Information Technology (JCIT), Bd. 12 (3-2010), pp. 100-12. http://www.igi-global.com/article/participate-when-mapping-realities/46042

VOGLER, R., JEKEL, T., MÜLLER, N., SÖNSER, L., & HENNIG, S. (2010): Partizipative Planung, kollaboratives Lernen und digitales Webmapping. Versuch einer Schnittmengenkonstruktion. In: GW-Unterricht, 120(4), pp. 15-29. http://gw-unterricht.at/onlineausgaben/category/6-gwu-120?download=60:gwu120-vogler-et-al.

VOGLER, R. (2010): Japan wird gemacht. Bildanalyse im (GW)-Schulbuch. In: GW-Unterricht 117, 1, pp. 52-66. http://gw-unterricht.at/onlineausgaben/category/3-gwu-117?download=20:gwu117-vogler

SCHNEIDER, A. & VOGLER, R. (2008): Jena und der Turm. Vielperspektivische Exkursionsdidaktik am Beispiel der Jenaer Innenstadt. In: Praxis Geographie, 7-8, pp. 10-14.

 

Papers in conference proceedings:

HENNIG, S. & VOGLER, R. (2014): Auf dem Weg zur geodigitalen Gesellschaft: Erfahrungen zum Einsatz von participatory design am Beispiel der Internetkarte Universität 55-PLUS. In: STROBL, J., BLASCHKE, T., GRIESEBNER, G. & ZAGEL, B. (eds.) (2014): Angewandte Geoinformatik 2014. Berlin/Offenbach, pp. 216-225. http://gispoint.de/fileadmin/user_upload/paper_gis_open/537543024.pdf

HENNIG, S., VOGLER, R. & MÖLLER, M. (2013): Use of Modern Information and Communication Technology in Large Protected Areas. In: Tauern National Park (eds.): Conference Volume for Research in Protected Areas 2013, pp. 289-294. http://www.landesmuseum.at/pdf_frei_remote/NP_Hohe_Tauern_Conference_5_0289-0294.pdf

HENNIG, S. & VOGLER, R. (2013): Geomedia skills - a required prerequisite for public participation in urban planning? In: SCHRENK, M., POPOVICH, V.V., ZEILE, P. & ELISEI, P. (eds.): REAL CORP 2013 Proceedings, pp. 357-366. http://programm.corp.at/cdrom2013/papers2013/CORP2013_116.pdf

VOGLER, R., HENNIG, S., JEKEL, T. & DONERT, K. (2012): Towards a Concept of 'Spatially Enabled Learning'. In: JEKEL, T. CAR, A., STROBL, J. & GRIESEBNER, G. (eds.): GI_Forum 2012: Geovisualization, Society and Learning. Berlin, pp. 204-211. http://gispoint.de/fileadmin/user_upload/paper_gis_open/537521055.pdf

HENNIG, S., VOGLER, R. (2011): Participatory tool development for participatory spatial planning. The GEOKOM-PEP environment. In: JEKEL, T., KOLLER, A., DONERT, K. & VOGLER, R. (eds.): Learning with GI 2011. Implementing Digital Earth in Education. Berlin, pp. 79-88. http://gispoint.de/fileadmin/user_upload/paper_gis_open/537510014.pdf

HENNIG, S., VOGLER, R. & JEKEL, T. (2011) eParticipation 2.0 and its Application by the Example of Spatial Planning. In: 2011, ISSRM (ed.): ISSRM 2011, Bd. 03/2011; Madison, S. 50-60.

VOGLER, R., AHAMER, G. & JEKEL, T. (2010): GEOKOM-PEP. Pupil led research into the effects of geovisualization. In: JEKEL, T., KOLLER, A., DONERT, K. & VOGLER, R. (eds.): Learning with Geoinformation V. Heidelberg: Wichmann, pp. 51-60.

 

Papers in edited books:

VOGLER, R. (2015): „Soziale Geokommunikation“ durch Laien: (k)eine Frage der Tools? In: HENNIG, S. (ed.): Online-Karten im Fokus: Praxisorientierte Entwicklung und Umsetzung. Berlin/Offenbach, pp. 105-123.

VOGLER, R. & HENNIG, S. (2014): Using geomedia for collaborative learning environments - The example of participatory spatial planning. In: JEKEL, T., SANCHEZ, E., GRYL, I., JOUNEAU-SION, C. & J. LYON (Eds.): Learning and Teaching with Geomedia, Newcastle, pp. 187-199.

GRYL, I., NEHRDICH, T. & VOGLER, R. (2013): geo@web. Zur Entfaltung und Anverwandlung eines neuen Forschungsfeldes. In: GRYL, I., NEHRDICH, T. & VOGLER, R. (eds.) (2013): geo@web. Medium, Räumlichkeit und geographische Bildung. Wiesbaden, pp. 9-31. http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-531-18699-3_1

VOGLER, R. (2012): Schüler:Stad/tt:Planer. Web2.0 mapping environments in Planung und Bildung. In: HÜTTERMANN, A., KIRCHNER, P., SCHULER, S. & DRIELING, K. (eds.): Räumliche Orientierung, Karten und Geoinformation im Unterricht. =Geographiedidaktische Forschungen, Band 49. Braunschweig, pp. 290-298 & 387-388.

GRYL, I., JEKEL, T. & VOGLER, R. (2011): Geoinformation:Macht:Schule. Spatial Citizenship und subjektive Kartographien. In: DAUM, E. & HASSE, J. (eds.): Subjektive Kartographie. Beispiele und sozialräumliche Praxis. Wahrnehmungsgeographische Studien 26. Oldenburg, pp. 125-143.

 

Editorships:

VOGLER, R., CAR, A., STROBL,J. & GRIESEBNER, G. (eds.) (2014): GI_Forum 2014. Geospatial Innovation for Society. Wien/Berlin/Offenbach. (doi:10.1553/giscience2014) http://epub.oeaw.ac.at/7652-7

GRYL, I., NEHRDICH, T. & VOGLER, R. (eds.) (2013): geo@web. Medium, Räumlichkeit und geographische Bildung. Wiesbaden. http://www.springer.com/springer+vs/soziologie/book/978-3-531-18698-6

JEKEL, T., KOLLER, A., DONERT, K. & VOGLER, R. (eds.) (2011): Learning with GI 2011. Implementing Digital Earth in Education. Berlin.

JEKEL, T., KOLLER, A., DONERT, K. & VOGLER, R. (eds.) (2010): Learning with Geoinformation V. Lernen mit Geoinformation V. Berlin.

  • News
    Sharing in favor of ArMut - Helping single parents in acute financial emergencies.
    On Wednesday, the 27th of November, 2019, the University of Salzburg warmly congratulated 56 graduates who celebrated their graduations and/or completions of doctoral theses.
    Lecturer: Univ.-Prof.in Mag.a Dr.in Susanne Weigelin-Schwiedrzik Date/Time: Monday, 9 December, 2019, 18:00. Location: Bibliotheksaula, University Library, Hofstallgasse 2-4, 5020 Salzburg.
    Once again, the Universitätsbibliothek Salzburg will be opening the Advent 24 Windows in the Hofstallgasse and in the online Advent calendar. Texts and images may "brighten your inspiration" in time for Christmas.
    The conference is organized by the Austrian Institute of Human Rights and takes place in the Edmundsburg am Mönchsberg, Europasaal, 16:00-19:00. Admission is free! Registration required under menschenrechte@sbg.ac.at.
    The physician and psychologist Hendrik Lehnert was solemnly introduced to his position as Rector of the Paris Lodron University Salzburg on FR 22.11.19. The new rector will be assisted by materials chemist, Nicola Hüsing; innovation expert, Katja Hutter; financial expert, Barbara Romauer; and sociologist, Martin Weichbold. Click here for Photo Gallery
    The Department of Slavonic Studies, together with the cultural center DAS KINO, would like to cordially invite you for the fourth part of the successful cinema series of the East and Central European films. The film club "Slawistyka, Slavistika, Cławistika" presents award-winning current Polish, Russian and Czech films with social and political themes.
    Prof. Otto Seppälä will hold a guest lecture on "Natural selection on immune function" at 14:00 on 13 December, 2019, in HS 434 of the Faculty of Natural Sciences, Hellbrunnerstrasse 34. The Department of Life Sciences invites you to attend!
    THEME FIELD LITERATURE: 18:00h - "Beginning in the System: Finding, Ordering, Shaping, Remembering, Speech in Rhetoric: LECTURE by Stephan Kammer (Prof. for Modern German Literature, University of Munich) // 19:15h - "The Snowball Effect: Too big to progress further", READING by Ann Cotten (author, lives in Berlin and Vienna) // wk.sbg.ac.at/figurationen-des-uebergangs
  • Veranstaltungen
  • 09.12.19 Lichtvolle Impulse in der vorweihnachtlichen Zeit
    09.12.19 Vortrag im Rahmen der Agorá: "70 Jahre Volksrepublik China: Eine Erfolgsgeschichte?"
    10.12.19 Lichtvolle Impulse in der vorweihnachtlichen Zeit
    10.12.19 Intakte Umwelt - ein Menschenrecht?
    10.12.19 My Fair Lady - Der lange Weg von Ovid zum Broadway Musical
    11.12.19 Lichtvolle Impulse in der vorweihnachtlichen Zeit
    11.12.19 SOZIALE WÄRME oder die Freude an der Neugierde
    11.12.19 Veranstaltungsreihe "Sozialpädagogische Blicke" 2019/20
    12.12.19 Lichtvolle Impulse in der vorweihnachtlichen Zeit
    12.12.19 Loop models on a fractal
    12.12.19 Salzburger Museen und Sammlungen Geschichte vor Ort. Wie kommt das Objekt ins Netz? Salzburger Regionalmuseen, Inventarisierung Kulturgüterdatenbank
    12.12.19 Figurationen und Szenen des Beginnens: Themenfeld LITERATUR
    12.12.19 Salzburger Juristische Gesellschaft
    13.12.19 Lichtvolle Impulse in der vorweihnachtlichen Zeit
    13.12.19 Natural selection on immune function
    14.12.19 Lichtvolle Impulse in der vorweihnachtlichen Zeit
    15.12.19 Lichtvolle Impulse in der vorweihnachtlichen Zeit
  • Alumni Club
  • PRESS
  • Uni-Shop
  • University of Salzburg's facebook site University of Salzburg's twitter site University of Salzburg's instagram site University of Salzburg's flickr site University of Salzburg's vimeo site