Walper, S. & Gniewosz, B. (forthcoming). Kontext Familie [Context Family]. In B. Gniewosz & P. Titzmann. Handbuch Jugend. Stuttgart: Kohlhammer.

Lichtenfeld, S. & Gniewosz, B. (forthcoming). Lern- und Leistungsmotivation im Jugendalter [Motivation during Adolescence]. In B. Gniewosz & P. Titzmann. Handbuch Jugend. Stuttgart: Kohlhammer.

Gniewosz, B. (forthcoming). Multi-Level Analysen in Erziehungs- und Sozialisationskontexten [Multi-Level Analyses in Educational and Socialization Research]. In B. Kracke & P. Noack (Hrsg.). Handbuch Entwicklungs- und Erziehungspsychologie. Heidelberg: Springer.

Wray-Lake, L., Gniewosz, B., & Benavides, C. (forthcoming). The Development of Youth Civic Engagement: Exploring Micro- and Macro-Social Processes. In M. Csikszentmihalyi (Ed.), Education outside of the classroom. New York: Springer Publishing.

Gniewosz, B. & Walper, S. (2017). Bildungsungleichheit – Alles eine Frage der Familie?! [Educational Disparities – The Role of the Family?!]. In T. Eckert & B. Gniewosz (Eds.), Bildungsgerechtigkeit (pp. 187-200). Wiesbaden: Springer Fachmedien 

Gniewosz, B. (2015). Entwicklungspsychologische Perspektiven in der Jugendforschung [Adolescent Research from a Developmental Psychologic Perspective]. In Dr. Rainer Wild-Stiftung (Hg.): Jugend und Ernährung. Zwischen Fremd- und Selbstbestimmung. Heidelberg.

Gniewosz, B. & Eccles, J.S. (2013). Home Environment. In J. Hattie & E.M. Anderman,  International Guide to Student Achievement (pp. 89-92). New York: Routledge.

Gniewosz, B. (2011). Beobachtung [Observation]. In H. Reinders, H. Ditton, C. Gräsel & B. Gniewosz (Hrsg.), Empirische Bildungsforschung (Bd. 1, Strukturen und Methoden, S. 99-107). Wiesbaden: VS Verlag. [Link]

Gniewosz, B. (2011). Experiment. In H. Reinders, H. Ditton, C. Gräsel & B. Gniewosz (Hrsg.), Empirische Bildungsforschung (Bd. 1, Strukturen und Methoden, S. 77-84). Wiesbaden: VS Verlag. [Link]

Gniewosz, B. (2011). Kompetenzentwicklung [Competence Development]. In H. Reinders, H. Ditton, C. Gräsel & B. Gniewosz (Hrsg.), Empirische Bildungsforschung (Bd. 2, Gegenstandsbereiche, S. 57-67). Wiesbaden: VS Verlag. [Link]

Gniewosz, B. (2011). Testverfahren [Psychometric Tests]. In H. Reinders, H. Ditton, C. Gräsel & B. Gniewosz (Hrsg.), Empirische Bildungsforschung (Bd. 1, Strukturen und Methoden, S. 68-76). Wiesbaden: VS Verlag. [Link]

Gniewosz, B. & Gräsel, C. (2011). Überblick Soziale Ungleichheit [Introduction: Social Disparities]. In H. Reinders, H. Ditton, C. Gräsel & B. Gniewosz (Hrsg.), Empirische Bildungsforschung (Bd. 2, Gegenstandsbereiche, S. 163-167). Wiesbaden: VS Verlag. [Link]

Gräsel, C. & Gniewosz, B. (2011). Überblick Lehr -Lernforschung [Indroduction: Research on Learning and Instruction.]. In H. Reinders, H. Ditton, C. Gräsel & B. Gniewosz (Hrsg.), Empirische Bildungsforschung (Bd. 2, Gegenstandsbereiche, S. 15-20). Wiesbaden: VS Verlag. [Link]

Reinders, H. & Gniewosz, B. (2011). Quantitative Auswertungsverfahren [Quantitative Methods]. In H. Reinders, H. Ditton, C. Gräsel & B. Gniewosz (Hrsg.), Empirische Bildungsforschung (Bd. 1, Strukturen und Methoden, S. 121-129). Wiesbaden: VS Verlag. [Link]

Noack, P. & Gniewosz, B. (2009). Politische Sozialisation [Political Socialization]. In A. Beelmann & K. Jonas (Hrsg.), Diskriminierung und Toleranz: Psychologische Grundlagen und Anwendungsperspektiven (S. 137-153). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. [Link]

Gniewosz, B. & Noack, P. (2008). Transmission und Projektion von Fremdenfeindlichkeit in der Familie – Verläufe im Jugendalter [Transmission and Projection of Xenophobic Attitudes in the Family – Trajectories during Adolescence]. In A. Ittel, L. Stecher, H. Merkens & J. Zinnecker (Hrsg.), Jahrbuch Jugendforschung 2007 (S. 279-295). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. [Link]

  • News
    The Austrian Academy of Sciences has awarded Mag. Dr. Daniel Ehrmann, university assistant and doctoral candidate in the Department of German Studies, four year APART-Grant, which he will start on the1. 3. 2021.During this time he will complete his post doctoral thesis project „Aggregation. Relationaliity and the Constellations of Literature (1650 – 1950). Toward a medium range historical model.
    There are still many places available in Language Centre courses. Registration is still possible until 12 March 2021. Please note: registration is only possible by appointment.
    The project funding programme for research between PLUS and South East Asian partner universities, ASEA-UNINET Call 2021-2022 (Project implementation period: 1st October 2021 - 30th September 2022) is now open.
    Prof. Dr. Jude Lal Fernando, Assistant Professor at the Irish School of Ecumenics at Trinity College Dublin, will be holding lectures in SS 2021 on the topic of "Interreligious Relations in Asia" at the Centre for Intercultural Theology in the area of Religious Studies.
    The programme for the summer semester is now online and the courses will be released shortly. We have improved our entrepreneurship courses. Register by the 14th March 2021.
    The Centre for Intercultural Theology and the Study of Religions and the University of Fribourg are organising an interdisciplinary online conference from the 16th-17th April 2021 (Start 16th April 2021 at 14:15).
  • Veranstaltungen
  • 09.03.21 Storytelling in der alltäglichen und beruflichen Kommunikation
    11.03.21 Buchpräsentation: Identitäten – Zumutungen für Wissenschaft und Gesellschaft
    12.03.21 Update Bankrecht
  • Alumni Club
  • PRESS
  • University of Salzburg's facebook site University of Salzburg's twitter site University of Salzburg's instagram site University of Salzburg's flickr site University of Salzburg's vimeo site