Assaf Weksler

Intentionalism Upgraded

One fundamental idea we find in Brentano’s "Psychology from an Empirical Standpoint" (1874) is that differences among mental states consist either in differences in (intentional) content or in differences in psychological mode. This idea is reflected in the contemporary view of intentionalism (sometimes called “representationalism”), according to which the phenomenal character of a given mental state is determined by its content plus its psychological mode. In this paper, I suggest and motivate an upgraded intentionalist view, which I call "dispositional intentionalism", according to which the phenomenal character of a given mental state is determined by its content plus its psychological mode plus its dispositions to react to other experiences (typed by their content and psychological mode). I motivate and elucidate my suggested view by revisiting a famous challenge to intentionalism presented in Peacocke’s "Sense and Content" (1983).

  • ENGLISH English
  • News
    Aktuelle Information zur Lehre an der PLUS
    Die wichtigsten Informationen zur Umstellung des Forschungsbetriebs an der Universität Salzburg
    Distance Learning für Austauschstudierende und Abschluss von Lehrveranstaltungen aus dem Ausland
    Aktuelle Information zum Personalrecht an der PLUS
    Geschätzte Kolleginnen und Kollegen! Der ASEA-UNINET Projekt-Call 2020 (Projektdurchführungszeitraum: 1. Oktober 2020 - 30. September 2021) ist ab sofort geöffnet! Dieses Förderprogramm hat zum Ziel, Forschungs- und Lehraktivitäten (ab Doktoratsstudierende) zwischen den österreichischen Mitgliedsuniversitäten und Südostasien (Indonesien, Laus, Kambodscha, Malaysia, Myanmar, Pakistan, Philippinen, Thailand und Vietnam) zu fördern.
  • Veranstaltungen
  • Alumni Club
  • PRESSE
  • Uni-Shop
  • VERANSTALTUNGSRÄUME
  • STELLENMARKT
  • Facebook-Auftritt der Universität Salzburg Twitter-Auftritt der Universität Salzburg Instagram-Auftritt der Universität Salzburg Flickr-Auftritt der Universität Salzburg Vimeo-Auftritt der Universität Salzburg