FANTASTIC BODY TRANSFORMATIONS

PROJECT DESCRIPTION 

This Project concentrates on representations of the transformable, unstable, metamorphic body in British fantastic literature from pre-Romanticism to posthumanism. Its focus on shifting shapes is predicated on both the transformative aesthetic of the fantastic and on shifting concepts of the human body in Western culture. It breaks radically new ground by exploring fantastic body transformations in their relation to a) changing ideas about the body, b) changing forms and generic developments, and c) the creative processes by which the fantastic subverts the status quo and presents the impossible as conceivable.

The necessity of investigating this literature comprehensively arises from currents and practices in contemporary cultural and social life intimately connected with the body. Bioengineering, cloning and artificial reproduction, cosmetic surgery, gene therapy, computer surgery, organ transplantation, and information technology are suggestive of dramatic shifts in the conceptualisation of the human body (the body as animal, the body as machine, the body as a system of atoms and chemical functions, the body as cyborg, as a decipherable text written in DNA code, as a commodity, or a store of reusable organs).

Fantastic literature is the prime site for exploring this changeable metabody, which multiply interrelates with an ethos and aesthetic necessarily based on transformation. For fantastic literature permanently changes in response to the existing world. Gothic, romance, fantasy, and science fiction – each creates its own cognitive and emotional otherworld, employing shapeshifting to its particular ends: for producing horror, for creating a carnival world or a utopian/dystopian future, for effecting a wish-fulfilment pattern, etc. The fantastic in literature constantly re-negotiates the borderline between that which exists and that which cannot or, at a given time, could not, exist.
This Project is funded by the FWF, Vienna.

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    Die virtuelle internationale Tagung „Die Medialität des Briefes – diplomatische Korrespondenz im Kontext frühneuzeitlicher Briefkultur” findet am 29./30./31. Oktober mittels Webex statt.
    In der sozialpädagogischen Praxis sehen sich Mitarbeiter*innen (Akteur*innen) mit vielerlei Herausforderungen in komplexen, offenen sozialen Problemsituationen konfrontiert, denen es „fachlich“ und „qualitätsvoll“ zu begegnen gilt.
    Im Rahmen eines sechsjährigen Laserscan-Monitorings in den Hohen Tauern haben Geowissenschaftler aus Österreich, Deutschland und der Schweiz (GEORESEARCH, Universität Salzburg, TU München, Universität Bonn, Universität Lausanne) den Zusammenhang zwischen aktuellem Gletscherrückgang und Steinschlagaktivität untersucht.
    Buchneuerscheinung der MINT und Medien Didaktik der Universität Salzburg beim Waxmann Verlag.
    HOFER Praxisworkshop am 17.12.2020
    Der EPU Projekt Call 2020 ist ab sofort geöffnet! Einreichtermin ist der 17. November 2020 (12:00 Uhr).
    Der Fachbereich Slawistik lädt zusammen mit dem Kulturzentrum DAS KINO und dem Russlandzentrum zur fünften Kinoreihe mit ost- und mittelosteuropäischen Filmen ein. Im Rahmen des Filmklubs „Slawistyka, Slavistika, Cлавистика“ werden preisgekrönte aktuelle polnische, russische und tschechische Filme mit gesellschaftlicher und politischer Thematik gezeigt.
    Citizen-Science-Fotos posten und gewinnen!
    Bis zum 31. Oktober ist die Bewerbung auf zwei Dissertationspreise (dotiert mit jeweils 2.000 Euro) möglich:
    Frequently Asked Questions (FAQ) zum Corona-Semester
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