Symmetry breaking in syntactic structures

(draft version 2010)

Foreword

Chapter 1: Linearizations are public, structures are private                                              

Chapter 2: BBC – The asymmetry of major projections

Chapter 3: Typological implications of the BBC

Chapter 4: Adverb positions – in OV and VO

Chapter 5: Elements of the third kind – secondary predicates, particles, and the like

Chapter 6: Asymmetry in word structure (compounding)

Chapter 7: Asymmetry in diachrony: the OV/VO split in Germanic

Chapter 8: Asymmetry theory vs. Antisymmetry theories

Other Publications on the Asymmetry of Syntax

1992 Branching & Discharge. Working Papers of the Sonderforschungsbereich 340. #23. Univ. Stuttgart & Univ.Tübingen & IBM Heidelberg (In 1992 submitted to Peter Coopmans, P. & Martin Everaert & Jane Grimshaw eds. Lexical Specification and Insertion. Published 2000)

1993 The Basic Branching Conjecture. Ms. Univ.Stuttgart.

1993 Deutsche Syntax, generativ. Tübingen: Narr (particularly chapter 2)

1994 Detachment - the Later, the Deeper. Working Papers of the Sonderforschungsbereich 340. #41. Univ. Stuttgart & Univ.Tübingen & IBM Heidelberg.

1995 Studies on Phrase Structure and Economy. Working Papers of the Sonderforschungsbereich 340. #70. Univ. Stuttgart & Univ.Tübingen & IBM Heidelberg.

1996 Downright down to the right. U.Lutz & J.Pafel eds. On Extraction and Extraposition. Amsterdam: Benjamins (p. 145-271).

1997 Precedence among predicates. The Journal of Comparative Germanic Linguistics 1: 3-41.

1997 Extraposition. In: D. Beerman / D. LeBlanc / H. van Riemsdijk (eds.) Rightward Movement. Amsterdam: Benjamins (Linguistics Today # 17; pp. 115-151).

1997 Typological Implications of a Directionality Constraint on Projections. In: A. Alexiadou / T.A. Hall (eds.) Studies on Universal Grammar and Typological Variation. Amsterdam: Benjamins (Linguistics Today # 13; p. 17-33).

1997 Scrambling - Locality, Economy, and Directionality. In: Shigeo Tonoike (ed.) Scrambling. Tokio: Kurosio Publishers (Linguistics Workshop Series p. 61-91).

1998 (& Inger Rosengren) Scrambling. Sprache und Pragmatik 49. Univ. Lund. (129 pp.).

1998 Why are there no complex head-initial compounds? Ms. Univ. Salzburg. (In press in: Ch.Schaner-Wolles & J.Rennison & F.Neubarth eds. Naturally! Torino: Rosenberg & Sellier).

2000 Branching and Discharge. In: Peter Coopmans,P. & Martin Everaert & Jane Grimshaw. Lexical Specification and Insertion. Amsterdam: Benjamins (Current Issues in Linguistic Theory #197). (p. 135-164).

2000 OV is more basic than VO. In: P.Svenonius ed. The Derivation of VO and OV. Amsterdam: Benjamins. (p. 45-67).

2000 Adverb Placement – convergence of structure and licensing. Theoretical Linguistics 26:95-134.

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    Bis zum 31. Oktober ist die Bewerbung auf zwei Dissertationspreise (dotiert mit jeweils 2.000 Euro) möglich:
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    Bereits zum 10. Mal vergab die PLUS in Kooperation mit der Kaiserschild-Stiftung die Dr. Hans-Riegel-Fachpreise im Bundesland Salzburg, heuer im Gesamtwert von 6600 Euro. Zum Jubiläum betonte Rektor Prof. Dr. Dr. h.c. Hendrik Lehnert: „Mit einer Dekade Nachwuchsförderung im MINT-Bereich setzte die PLUS früh einen richtungsweisenden Maßstab, der aktuell mit den MINT-Labs ausgebaut wird. Wegbereiter und Jurykoordinator Maurizio Musso hat neben vielen anderen die Kooperation fruchtbar mitgestaltet.
    Wichtige Termine und Informationen zur Anmeldung für die Kurse am Sprachenzentrum im Wintersemester 2020/21
    Auch historioPLUS musste sich, so wie viele andere auch, an die veränderten Umstände aufgrund von Covid-19 anpassen. Aus diesem Grund erscheint heuer der aktuelle Jahrgang etwas später als in den vergangenen Jahren.
    Seit fast 20 Jahren ist das Sprachenzentrum im Bereich Interkomprehensionsdidaktik tätig – Anlass genug, um namhafte Expert*innen im Bereich Mehrsprachigkeitsdidaktik zu vereinen, um den aktuellen Forschungsstand im Bereich Interkomprehension darzustellen. Das Ergebnis dieser Zusammenarbeit ist der Sammelband „Lehr- und Lernkompetenzen für die Interkompehension. Perspektiven für die mehrsprachige Bildung“ (Band 10 der Salzburger Reihe zur Lehrer/innen/bildung).
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