16.05.2017

Quo Vadis?

Academicization of Elementary Education in Austria

Als eines der letzten europäischen Länder startete Österreich im Jahr 2014 erstmals akademische Studiengänge zur Professionalisierung von Elementarpädagog/innen. Drei Jahre danach ist es an der Zeit, eine erste Bilanz zu ziehen:

WOHIN ENTWICKELT SICH DIE AKADEMISIERUNG DER ELEMENTARPÄDAGOGIK IN ÖSTERREICH?

Die Fachtagung an der Universität Salzburg will am 19. Mai 2017 einerseits mit internationalen Vortragenden einen Überblick über potenzielle Tätigkeitsfelder akademischen Personals in der elementarpädagogischen Praxis geben, sowie Kosten und Nutzen der Akademisierung der Elementarpädagogik diskutieren. Andererseits geben die ersten Absolvent/innen, sowie Studierenden der drei Studiengänge (Wien, Salzburg, Koblenz)* Einblicke in die Ergebnisse ihrer Forschungsprojekte.

Weitere 700 Tage nach der ersten Fachtagung „Wissenschaft trifft Praxis“ im Jahr 2015 laden wir zu einem vertiefenden Diskurs zwischen Lehrenden, Studierenden, Praktiker/innen, Bildungspolitiker/innen, Lehrer/innen und Schüler/innen der Bildungsanstalten für Elementarpädagogik (BAfEP) und Wissenschaftler/innen aus dem Bereich der Elementarpädagogik ein.

Die Universität Salzburg freut sich als Veranstalterin, diese Tagung gemeinsam mit der Plattform EduCare und der Sektion Elementarpädagogik der ÖFEB (Österreichische Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen) durchzuführen.

Weitere Infos und Programm finden Sie hier!

Andreas Paschon

Tagungskomitee

Uni Salzburg

Erzabt-Klotz-Str. 1

Tel: 0662-8044

E-mail to Andreas Paschon

  • News
    Wednesday, 24 January is Austria’s "Day of Elementary Education" and many initiatives are attracting attention.
    Austrian universities look at individual life plans of fathers. Do Papamonat and paternity leave experience a first-time boom?
    The team of the Kooperationsschwerpunktes Wissenschaft und Kunst at the University of Salzburg and the Mozarteum invites you to both events.
    "The way out of poverty is the way to school." The University Library Salzburg supports a school project by EcoHimal in Nepal.
    The lecture follows the reception of Confucian thought in the classical German philosophy of Leibniz and Wolff via Herder to Hegel and Schelling.
    English Studies Professor, Simone Pfenninger, from the University of Salzburg has shown in her long-term study that early foreign language teaching - as it is currently being carried out in Europe - brings little benefit. Pfenninger has now been awarded the renowned prize of the Conrad Ferdinand Meyer Foundation for her research on the role of age in learning a foreign language. The ceremony will take place on 19 January, 2018, in Zurich. The award amount is CHF 20,000.
    At the beginning of December, prize money of over € 3,000 was presented to Dr. Göttig, to whom the Promotion Prize Award was endowed. The prize was awarded for many years of successful research in the field of medically and biochemically important tissue kallikreins (KLK proteases) in humans.
    Stefanie Manhart and Martin Happ were recently awarded the honorary prize of the Federal Ministry of Science, Research and Economy. The best diploma and master theses of the academic year 2016/17 were awarded.
  • Veranstaltungen
  • 22.01.18 Die Weiße Rose - wider das Vergessen
    23.01.18 Die Weiße Rose (1982)
    23.01.18 Elisa Tizzoni PhD - The breakthrough of tourism in a rurbanised area: territorial change and conflicts in Val di Magra (1945-1975).
    23.01.18 The Dead Sea Scrolls: 70 Years of Discovery and Current Challenges
    24.01.18 "Go International" - Praktikum im Ausland
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