01.10.2020

Lots of Interest in Gender & Diversity at the University of Salzburg!

More than a hundred students at the Paris Lodron University of Salzburg (PLUS) have registered for the brand new courses on „Gender & Diversity“, which are organised by the new Professorship for "Politics & Gender, Diversity & Equality" in the Department of Political Science and are open to all students from all faculties.

Die neue Professur verbindet Politik mit anderen Disziplinen durch die Linse der intersektionellen Geschlechterforschung und ist einzigartig im deutschsprachigen Raum und darüber hinaus. Univ.-Prof. Mag. Dr. Zoe Lefkofridi, MA, MAIS hat die Professur "Politics and Gender, Diversity and Equality" inne.

Diese neuen Kurse zum Thema „Gender & Diversity“ implementieren die Ziele des Erasmus-Abkommens der Universität und sind Teil der größeren Internationalisierungsstrategie der PLUS. Sie implementieren auch Prinzipien von UG2002 (§2) und schaffen eine Verbindung zwischen der PLUS mit der Gesellschaft, der Stadt und dem Land Salzburg.

Salzburg neu entdecken – Geschlechtsidentitäten beleuchten

Salzburg ist mehr als ein hübscher Tourismus-Hotspot zwischen einem Festungsberg und einer Flussmündung. Im Konversatorium "Gender, Diversity & Inclusion in Salzburg" (300.625) bekommen Studierende die Möglichkeit, die Stadt Salzburg neu zu entdecken: Eine Gruppe an Vortragenden führt sie durch Stadt und Land und präsentiert ihnen neue Perspektiven - sei es zur Lokalpolitik oder zur lokalen Geschichte.

Das Konversatorium ist verbunden mit der Ringvorlesung "Gender, Diversity & Equality" (300.425), die Geschlechteridentitäten und Stereotypen diskutiert sowie Maskulinitäten und Femininitäten von verschiedenen Perspektiven und Analysemethoden beleuchtet.

Intersektioneller Ansatz

Der Großteil der Lehrveranstaltung fokussiert sich auf die Forschung der PLUS bezüglich Gender, Diversity und Equality. Einige Einheiten sind jedoch dem intersektionellen Ansatz von Geschlecht und Ethnie/Rasse gewidmet und machen Studierende mit BLM-Aktivist*innen und Akademiker*innen aus Österreich und dem Ausland vertraut.

Bei diesen Lehrveranstaltungen wirken der Fachbereich Musik- und Tanzwissenschaft, die Abteilung Family, Gender, Disability and Diversity, das Büro für Internationale Beziehungen der PLUS sowie das Frauenreferat Stadt Salzburg, Frauenreferat Land Salzburg, und das Institut für Gleichstellung & Gender Studien von der Universität Mozarteum mit.

Anfragen bitten wir Sie per Email an die studentische Koordinatorin Mirella Werthmann zu richten: mirella.werthmann(at)stud.sbg.ac.at.

  • News
    The virtual international conference „The Mediality of the Letter – diplomatic Correspondence in the Context of Early Modern Letter Culture ” will take place via Webex on 29th/30th/31st October.
    In social pedagogical practice employees (agents) are confronted with a variety of challenges in complex, open social problem situations that have to be dealt with "professionally“ and with „ qualitatively“.
    As part of a six year long laser scan-monitoring in the Hohen Tauern geoscientists from Austria, Germany and Switzerland (GEORESEARCH, University of Salzburg, TU Munich, University of Bonn, University of Lausanne) examined the connection between the current glacier retreat and rockfall activity.
    New publication from the der MINT and the Media Didactics of the University of Salzburg by Waxmann Verlag.
    The EPU Project Call 2020 is now open! The deadline for submissions is the 17th November 2020 (12:00).
    The Faculty of Slavic Studies, the cultural centre DAS KINO and the Russian Centre invite you to the fifth series of cinema films from Eastern and Central Europe. As part of the film club „Slawistyka, Slavistika, Cлавистика“ award winning current Polish, Russian and Czech films with political and social themes will be shown.
    Applications for two dissertation prizes (worth 2,000 euros each) can be made until the 31st October.
    The Language Center has been active in the field of intercomprehension didactics for almost 20 years,Well-known multilingual didactics experts, came together to present the current state of research in this area.The result is the anthology "Lehr- und Lernkompetenzen für die Interkompehension. Perspektiven für die mehrsprachige Bildung (Teaching and Learning Skills for Intercomprehension. Perspectives for Multilingual Education)"Band 10 der Salzburger Reihe zur Lehrer/innen/bildung.
    During the time of Corona, in particular, it became clear just how important it is to support students digitally in their every day university life. The project „On Track“ – stay on track combines digital and social worlds. It is starting at the right time!
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