Details to Theses
Title Professionalisierung im Lehrerberuf - Wie junge Sportlehrer ihren Berufseinstieg erleben
English titel -- keine Daten vorhanden --
Content Die ersten Berufsjahre stellen junge Lehrerinnen und Lehrer vor große Herausforderungen. In dieser Phase müssen Lehrpersonen Routinen und Kompetenzen entwickeln, neue Rollen übernehmen und ihre eigene individuelle Lehrerpersönlichkeit finden. Die vorliegende Arbeit setzt sich in den ersten beiden Kapiteln mit Merkmalen des Berufseinstiegs von Lehrpersonen, mit Phasen der Kompetenzentwicklung sowie mit zentralen Persönlichkeitsdimensionen dieser Berufsgruppe auseinander. In Kapitel drei werden ausgewählte Forschungsstudien zur beruflichen Entwicklung von Lehrpersonen allgemein und Sportlehrern im Speziellen dargestellt. Dabei wird deutlich, dass die Entwicklung von Lehrerinnen und Lehrern keineswegs in Form eines stetigen professionellen Wachstums verläuft, sondern vielmehr in unterschiedlichen Phasen mit einer mehr oder weniger befriedigenden Bewältigung des Berufsalltags. Kapitel vier und fünf beziehen sich schließlich ausführlich auf meine eigene Studie zum Thema Berufseinstieg von jungen Sportlehrern. Im Rahmen dieser wurden mittels qualitativer Interviews acht junge Sportlehrer aus dem Raum Salzburg Stadt zu deren Erfahrungen und Erlebnissen in den ersten Berufsjahren befragt. Der eigene Unterricht und die Zusammenarbeit mit Schülern stellen sich dabei keineswegs als die größten Herausforderungen dar.
Advisor Stadler, Rudolf; Ao.Univ.-Prof. Mag. Dr.
Student Herzog, Ingo
  • News
    The Project Application BioMat-TEM with the total volume of €1,948 million within the Framework of the Infrastructure funding from the Austrian Research Promotion Agenvy (FFG) has been approved.
    Six researchers from Europe and the USA were recently honored with the prestigious IFIP TC13 Pioneer Award for outstanding contributions on the topic of Human-Computer Interaction worldwide.Among them is the Head of HCI at the PLUS, Prof. Manfred Tscheligi.
    Prof. Dr. Jude Lal Fernando, Assistant Professor at the Irish School of Ecumenics at Trinity College Dublin, will be holding lectures in SS 2021 on the topic of "Interreligious Relations in Asia" at the Centre for Intercultural Theology in the area of Religious Studies.
    Invitation to the online conference: Corona - a catastrophe?
    The programme for the summer semester is now online and the courses will be released shortly. We have improved our entrepreneurship courses. register by the 14th March 2021.
    The restrictions of the pandemic – not only at the university – are becoming even more testing. Thank to everyone who, despite all the difficulties, has helped to keep the university running as best they can.
    Challenges, processes and ambivalences -ÖFEB Social Pedagogy Section Series, Volume 6
    After talks with the ministry and intensive consultation with the deans, the rectorate of the Paris Lodron University of Salzburg has decided that exams should generally only be conducted online at the moment. The following points apply here:
    We would like to remind you of the Call for Lectures, which is still open until 28th February. Apply to be a lecturer at the ditact_women‘s IT summer studies, which will take place from the 23rd August.- 04th September 2021 at the University of Salzburg. It is very important to us to also support young female lecturers. E
  • Veranstaltungen
  • 25.02.21 Grenzgänge - Folgen von neuen Grenzen für Arbeit und Unternehmen 25.02.2021
  • Alumni Club
  • PRESS
  • University of Salzburg's facebook site University of Salzburg's twitter site University of Salzburg's instagram site University of Salzburg's flickr site University of Salzburg's vimeo site